Arnhem, 1 oktober 2022;
Drie windhonden staan nieuwsgierig te kijken wanneer ik binnenkom, maar het ijs is snel gebroken en ze laten zich gewillig aaien en toespreken. In haar gezellige woonkamer schenkt Felicita Vos de koffie nog eens bij en met de kat op haar schoot spreken we over haar nieuwste roman Tussen zwarte vlinders.
Marjon Nooij
Interview
In
Tussen zwarte vlinders schrijf je over de
Romacultuur en -wetten. Volgens de boekbeschrijving ben je de enige
Roma-auteur in Nederland. Hoe belangrijk is het voor je om aandacht
te besteden aan deze cultuur? Denk je dat het algemeen heersende
beeld verschilt met de wereld die jij van dichtbij kent?
'Ik
vind het erg belangrijk om in mijn romans aandacht te besteden aan de
Romacultuur. Het is een cultuur die zich verdunt en langzaam maar
zeker zal verdwijnen. Gebruiken, rituelen en tradities worden door
moeders en grootmoeders alleen via de orale verteltraditie
overgedragen. Het is ook een manier om gebruiken en tradities te
beschermen. De Romacultuur is een gesloten cultuur. Het is een manier
geweest om te kunnen overleven. Roma zijn door de eeuwen heen als
paria’s vervolgd en uitgesloten. In de Tweede Wereldoorlog werden
Roma net als Joden actief vervolgd en naar de vernietigingskampen
afgevoerd, waar velen in de gaskamers zijn omgekomen. Ook vandaag de
dag nog worden Roma geminacht en verguisd. Dat is voor mij
onacceptabel en daarmee wordt een rijke cultuur groot onrecht
aangedaan. Juist om dat te kunnen doorbreken, vind ik het belangrijk
om de sluier van mystiek, waarmee de
Roma cultuur omgeven is, op te lichten. Zonder in een slachtofferrol
te willen kruipen, moet ik toch vaststellen dat de denkbeelden heden
ten dagen nog steeds bestaan uit extremen. Variërend van de
kippendief tot het wulpse meisje dat rond kampvuren danst, of
verleidelijk op een boomstronk ligt. Onzin natuurlijk. Ik merk dat er
enerzijds angst bestaat voor Roma, waardoor vooroordelen bestaan en
mensen vaak niet de moeite nemen om ze te leren kennen. Anderzijds is
de cultuur gesloten, omdat de Roma zelf met angst leven; angst voor
vervolging en teloorgang van een beschaving die langzamerhand oplost.
Met name de ouderen denken dat ze door het stilhouden van de eigen
taal en cultuur een grotere kans hebben te overleven. Maar is dat zo?
Ik zou graag de stereotype denkbeelden willen doorbreken die vaak
gebaseerd zijn op vooroordelen en clichés. Onbekend maakt onbemind
en juist door meer openheid te geven, erover te schrijven en mensen
daardoor kennis te laten maken met de rijkdom van de Roma cultuur,
kun je misschien iets van de vooroordelen wegnemen. Daarnaast geef ik
de cultuur door. Deze blijft, doordat er van binnenuit over
geschreven wordt, voortbestaan.'
'Je
vraagt me ook of het algemene beeld verschilt van de wereld die ik
van dichtbij ken. Daarop kan ik volmondig ja zeggen. Maar
tegelijkertijd is het belangrijk je te realiseren dat de Roma net als
de Nederlander niet over een kam geschoren kan en mag worden. Vanwege
de gesloten cultuur, maar ook de angst voor het stigma dat er op de
Roma rust, zwijgen veel hoogopgeleide Roma over hun afkomst. Mijn
eigen vader peperde ons altijd in dat we nooit over onze afkomst
mochten praten. Hij zei letterlijk: ”Als mensen hadden geweten wat
mijn afkomst was, had ik het nooit zover in het leven geschopt.”
Mijn vader was ingenieur, maar er is mij vaak genoeg gevraagd of hij
wel kon lezen en schrijven. Net als de vraag of ik in een woonwagen
geboren ben. Nee, ik ben niet in een woonwagen geboren, mijn vader
ook niet.'
'Maar
goed, voor ik teveel uitweid terug naar je vraag. Ik sluit mijn ogen
niet voor de misstanden die er zijn en die voor mij vaak te maken
hebben met de sociaal economische situatie waarin mensen zich
bevinden. Je ziet dat bij alle bevolkingsgroepen terug en verder is
het in mijn ogen belangrijk dat hoogopgeleide Roma hun schaamte laten
varen en durven uitkomen voor hun afkomst. Zo kun je de samenleving
laten zien dat er genoeg hoogopgeleide Roma zijn die van belang zijn
voor onze samenleving; mensen met moed, hoop, daadkracht en talent,
mensen die maatschappelijk betrokken zijn en zich onbaatzuchtig voor
anderen inzetten.'
Het
hoofdpersonage Raven en haar zus Ula zijn onder gecompliceerde
omstandigheden opgegroeid. Hun moeder Janis is een Hollandse en haar
partner Kolja is geboren en getogen binnen de Romacultuur. , wanneer
Janis wil trouwen en Kolja haar zegt: 'Voor de Romawet
zijn we al getrouwd. Ik zie geen heil in een door pajo’s gesloten
huwelijk. Wat stelt het voor? In mijn wereld betekent het niets.'
Janis kijkt daar heel anders naar: 'Het mag in
zijn wereld dan wel niets betekenen, maar in die van mij des te
meer.' Dit leidde tot een breuk tussen de twee. Hoe zit
het met de opvattingen van de Roma en wat houdt de Romawet in, ten
opzichte van het huwelijk?
'Er wordt vaak ten
onrechte gedacht dat Roma een losbandig volk is dat het niet zo nauw
neemt met zeden en moraal. Niets is minder waar. We worden opgevoed
met strenge regels, normen en waarden. Losse zeden worden niet
getolereerd. Het is ook niet toegestaan om openlijk verkering te
hebben. In vroeger tijden werden huwelijken
gearrangeerd. Tegenwoordig worden gelukkig zelf partnerkeuzes
gemaakt, maar je kunt niet zomaar een jongen of meisje mee naar huis
nemen. Het is ook niet gepast om als
ongetrouwde vrouw met een man alleen te zijn. Wanneer een jongen en
een meisje samen een nacht van huis wegblijven, zijn ze voor de
Romawet getrouwd. Dat huwelijk is voor de Romawetten rechtsgeldig. Nu
zul je misschien denken Romawetten? Ja, de Roma hebben eigen wetten
en regelgeving en hebben daaraan gekoppeld ook eigen rechtspraak. In
mijn roman zie je het schuren van culturen en de pijn die Janis
ervaart wanneer ze zich afgewezen voelt. Dat heeft verstrekkende en
ook gruwelijke gevolgen zowel voor Kolja, haar kinderen, als voor
haarzelf.'
Je boek heeft veel verschillende lagen. In
een ervan beschrijf je hoe het er in Spanje aan toegaat met de Galgo;
het hondenras dat gebruikt wordt door jagers, de zogenaamde
galgueros. Er worden jaarlijks duizenden Galgo’s gefokt voor de
jacht en hazenrennen. Je refereert daarbij aan de documentaire Broken
spirit - The galgo's last run, waarin hartverscheurende
beelden zijn te zien.
Het is duidelijk dat deze misstanden je
aan het hart gaan. Kun je daar iets meer over vertellen?
'Het
enorme leed dat aan de jacht met Galgo’s en Podenco’s kleeft
breekt mijn hart. Deze honden zijn niet beschermd, ze zijn vogelvrij
en worden doorgaans, in tegenstelling tot andere honden, onder
gruwelijke omstandigheden gehouden.
Galgo’s en ook Podenco’s
worden voor de jacht getraind door ze achter een auto mee te trekken.
De honden die het niet volhouden sterven en hun lijken worden
meegesleept. De honden worden onder onterende omstandigheden in
kleine, betonnen hokken gestopt en krijgen maar weinig te eten en te
drinken. Sommige honden drinken hun eigen urine, om maar wat vocht
binnen te krijgen. Het jachtseizoen loopt van oktober tot februari.
Aan het eind van het jachtseizoen worden naar schatting 50.000, maar
in werkelijkheid zijn het er veel meer, op gruwelijke wijze gedood.
Ze worden in bomen opgehangen, in een kuil gegooid met benzine
overgoten en levend verbrand of hun jager brengt ze naar een veld,
breekt daar hun poten zodat ze hem niet meer achterna kunnen lopen.'
'Ik
leef zelf samen met drie windhonden; mijn Whippet Hazel, Neva, een
Galgo/Sloughi mix en Lila, zij is een Galgo. Neva is in een
dodingstation geboren en Lila is in een dodingstation gedumpt. Ze
zijn beiden vrijgekocht door een Spaanse shelter. Neva hebben we zelf
met het vliegtuig opgehaald. Lila is door een Nederlandse stichting
opgehaald. Ik stond klaar toen ze met de bus uit Spanje aankwam, een
zeer emotioneel moment. Gelukkig zijn er Spaanse shelters die zich
inzetten voor het welzijn van Galgo’s en Podenco’s, ze vrijkopen
uit shelters of redden uit putten of velden. Ze krijgen naast de
benodigde medische zorg ook voor het eerst van hun leven liefde. Ik
heb diep respect voor deze mensen. Het zijn ware helden. En gelukkig
zijn er ook mensen die deze mooie zielen adopteren en een prachtig
leven willen geven. Ik vind het heel bijzonder dat, ondanks de
trauma’s die ze met zich meedragen, deze honden zich toch weer
durven openstellen voor mensen en zoveel liefde en vertrouwen geven
en kunnen ontvangen.'
--
Eerder verschenen in Bazarow
Magazine
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.