Odyssee naar de wortels van de Romacultuur
Als kind van een
Hollandse moeder en een vader met Romawortels groeide Felicita Vos
(1972) op met de gebruiken van de Romacultuur. Het opgroeien met twee
zo verschillende culturen en het voelbare stigma dat deze cultuur nog
altijd heeft, bracht met zich mee dat ze zich daar initieel ontheemd
bij voelde, maar uiteindelijk heeft ze daar haar weg in gevonden. 'Ik
zou graag de stereotype denkbeelden willen doorbreken die vaak
gebaseerd zijn op vooroordelen en clichés.' In Nederland is ze
de enige Roma-auteur en in haar oeuvre speelt dit een grote rol,
zoals ook in haar nieuwste roman Tussen zwarte vlinders.
'Daarnaast geef ik de cultuur door. Deze blijft, doordat er van
binnenuit over geschreven wordt, voortbestaan.'
Marjon
Nooij
Tijdens een trip naar
Rome ontdekt Raven een galerie waar foto's worden getoond van Roma;
'een volk zonder vaderland, maar wel met een volkenrechtelijke
status, een eigen vlag en een volkslied.' Tot haar verbijstering
lijkt ze op één daarvan een man te herkennen die haar vader Kolja
zou kunnen zijn. De consternatie is groot, want ze weet niet beter dan
dat haar vader jaren geleden is verdronken tijdens een vistocht met
een vriendenclub. 'Zijn lichaam was nooit gevonden. Zijn
doorweekte colbert met in de binnenzak zijn rijbewijs en paspoort,
aangespoeld of achtergelaten op het strand, waren volgens de
autoriteiten het bewijs van zijn dood.' Zijn vriend Fernando is
de enige die hem in zee heeft zien verdwijnen en verder zijn alle
sporen doodgelopen. Het ontdekken van de foto in de galerie brengt
Raven gevoelens tussen verwarring en hoop. Ze besluit de foto te
kopen en op onderzoek uit te gaan.
'Wat
was er [...] gebeurd? [...] ‘Jullie vader was zichzelf niet de
laatste tijd en hij was altijd al onbezonnen,’ dat zei ze, maar zo
herinnerde ik mij hem niet. Hun samenzijn was als een ragfijn
spinnenweb, dat konden Ula en ik nu overzien. Wie van hen had het
kapot gemaakt? Ik dacht aan de donkere zee waarin hij verdwenen zou
zijn. Alles leek het omgekeerde van wat het voor ons altijd geweest
was. En nu was ik op zoek naar de waarheid.'
Vos beschrijft ook de
jeugd Raven, hoe ze zich heen en weer geslingerd voelde tussen twee
culturen en niet kon plaatsen waar ze precies bij hoorde. Kolja heeft
haar en haar zus Ula opgevoed met de regels en tradities van zijn
cultuur, hij laat hen Spanje zien en flamencolessen nemen, maar na
zijn overlijden wil Marieke, haar moeder, daar niets meer van weten.
Hun relatie ging gebukt onder verschillende inzichten,
die niet altijd even gemakkelijk waren en uiteindelijk zelfs
hebben geleid tot wederzijds wantrouwen. Een afwijzing van Kolja
wakkert bij Marieke wraakgevoelens aan. Zelf heeft ze ook het nodige
te verduren gehad in haar jeugd en ze is vol schaamte en
getraumatiseerd over de rol die haar eigen vader in het verleden
heeft gespeeld. De narcistische, maar in wezen getroebleerde vrouw
sluit zich na de verdwijning van haar man vol rancune en haat op in
haar eigen wereld en besluit Kolja's cultuur en familie verder dood
te zwijgen. Ze verkeert in hippiekringen en lonkt naar het exotisme.
Daarbij voedt ze haar dochters nogal onconventioneel op en bouwt voor
zichzelf een yurt in de tuin, waar geen plaats is voor haar dochters.
De meisjes blijven in het ouderlijk huis wonen en zijn aan zichzelf
overgeleverd.
'Haat
en liefde maakten een schurende pendelbeweging die uiteindelijk wel
in balans is gekomen. Althans, dat maak ik mezelf wijs. Ik leef
tussen twee werelden en heb mijn weg daarin gevonden. Ik was gewend
aan discriminatie en de pijn die het me ooit bezorgde, had
plaatsgemaakt voor onverschilligheid.'
Ondertussen gaat de
zoektocht naar Kolja's voetsporen verder en ook Ula sluit zich aan.
Meerdere malen worden ze op het verkeerde been gezet en er blijkt
sprake te zijn van dubbele agenda's, waardoor ze lang in het duister
tasten en de zoektocht soms dood lijken te lopen. Nikos, een redder
in nood die Raven behoedt voor erger wanneer haar haren door een
kaars in brand vliegen, is bekend met het kleine wereldje – ons
kent ons – van flamencomuziek en weet hen details te vertellen over
hun vader.
Raven en haar zus
worden uiteindelijk onthaald door mensen uit de Romacultuur die hun
vader van heel dichtbij hebben gekend. De ontvangst voelt voor hen
als een warm bad en staat in schril contrast met de ambiance van
leugens en verraad die hun moeder om zich heen heeft
gecreëerd.
Ondanks het gemis van
een stevige thuisbasis tijdens haar jeugd en de wrokkige houding van
haar moeder, heeft Raven om leren gaan met de tegenslagen in het
leven en is ze niet blijven hangen in haar misère. Anders is dat bij
haar goede vriend Fredo die op een dramatisch keerpunt staat in zijn
leven en er alles aan lijkt te zijn gelegen om een appèl op haar te
doen.
Met Tussen zwarte
vlinders heeft Vos een verhaal geschreven met diverse lagen. Zo
besteedt ze ruim aandacht aan de misstanden die heden ten dage in
Spanje nog altijd strijk en zet zijn rond de Spaanse Galgo; een
jachthondenras dat veel leed wordt aangedaan en na het jachtseizoen
door de galgueros op gruwelijke wijze wordt gedood of ergens
achtergelaten. Vrijwilligers zetten zich in om ze te vangen en onder
te brengen in shelters. Hierbij refereert ze aan de documentaire
Broken Spirit - The Galgo's Last Run, die een ontluisterende
blik geeft op het leven van de Galgo en het geweldige werk van de
shelters. Raven bezoekt zo'n opvangplaats en valt als een blok voor
een teefje dat ze adopteert.
Tussen
zwarte vlinders is
een universeel verhaal over diverse thema's, zoals onrecht, gemis,
een verstoorde moeder-dochterrelatie,
diversiteit en een uitstervende cultuur. De verschillende
verhaallijnen vullen elkaar aan en maken het een volle roman. De
auteur neemt je mee in haar labyrintische, mysterieuze odyssee
op zoek naar
de wortels van de Romacultuur.
--
Titel: Tussen zwarte
vlinders
Auteur: Felicita Vos
Pagina's: 228
ISBN: 9789462972421
Uitgeverij De Kring
Verschenen: 13 oktober
2022
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.