Recensie
door Tea van Lierop
Uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts
Het had nog doller gekund, maar de dosering is prima
Stel
je voor dat je als auteur totaal geen inspiratie hebt voor je nieuwe
roman, wat doe je dan? Nou ja, dan ga je de straat op en spreek je de
eerste de beste aan als potentieel personage voor je nieuwe boek. Zo
vergaat het de verteller in David
Foenkinos’
laatste roman De
familie Martin,
of dat een mooi verhaal kan opleveren zal blijken. Wie eerder werk
van de auteur las zal wellicht wat van de thema’s herkennen, maar
dit concept is totaal anders dan zijn eerdere boeken. Hij debuteerde
in 2002 met Inversion
de l'idiotie: de l'influence de deux Polonais
(dit tweetal zal in zijn latere oeuvre nog regelmatig terugkeren).
Veel eer kwam hem toe met Charlotte,
een ode aan een Joodse kunstenares die onsterfelijk werd door haar
leven in schilderijen achter te laten. Voor dit boek ontving hij
onder andere de Prix
Goncourt des Lycéens.
De
eerste persoon die aangesproken wordt is ene Madeleine Tricot, een
dame op leeftijd die vroeger werkte voor Karl Lagerveld, een van de
grapjes waarmee Foenkinos zijn verhaal verlucht. Soms legt hij ze
uit, soms niet, wat zo zijn voordelen heeft. Madeleine hapt toe en
vertelt openhartig over haar leven. In fragmentarische zeer korte
hoofdstukjes krijgen we, bijna filmisch, een beeld van Madeleines
dochter Valerie en haar gezin. Deze familie heet Martin en dat vindt
de verteller een bijzonder geschikte, want veel voorkomende, naam.
Geen kans op achteraf gedoe van lezers die zich aangesproken of
benadeeld voelen.
Vrijwel
meteen zit er vaart in de ontwikkeling van de roman. Onze verteller
heeft natuurlijk zelf ook een leven, zijn verhaal mag geen
belangrijke rol spelen, maar doet het toch. De gesprekken lenen zich
voor het uitwisselen van gegevens en daarbij past geen
eenrichtingsverkeer. Hoewel hij probeert de focus te houden op de
personages komt de spot regelmatig op zijn eigen leven te staan. Dat
kan zijn omdat Valerie oprecht geïnteresseerd is in het wel en wee
van de schrijver, maar vaker nog roept de familie Martin vragen op
over zijn eigen leven. Een abrupte beëindiging van zijn relatie met
Marie houdt hem nog steeds bezig en loopt als een rode draad door de
hoofdstukjes. Het liefst blijft hij stil omdat hij ‘zichzelf
het beste kent’
en is geobsedeerd door schrijven:
'[…]
dat blijft nu eenmaal de beste manier om ver weg van jezelf te
reizen. En ik probeer mezelf liever te ontvluchten dan te begrijpen.’
(pag.45)
Het
intensieve contact met de familie verloopt niet altijd even
vlekkeloos, de ene keer krijgt hij totaal geen medewerking van de
twee tieners of Patrick de echtgenoot, een andere keer wordt hij
gevraagd als huiswerk begeleider of mag hij bemiddelen in een
precaire liefdes kwestie van dochterlief. De vraag is of de
personages hun gedrag aanpassen aan hun nieuwe status, want ze komen
wel in een boek! Er zijn nogal wat verhaallijnen, niet dat het er
teveel zijn, maar als lezer ben je wel benieuwd hoe die lijnen zich
ontwikkelen. Alles oplossen is niet nodig in een roman, een aantal
draadjes mag los blijven om de fantasie over de afloop te prikkelen.
Hetzelfde geldt voor het verwachtingspatroon, het pleit voor de
auteur wanneer hij weet te verrassen. En dat doet Foenkinos! Behalve
dat hij met dit boek laat zien dat mensen met een ogenschijnlijk
‘onspannend’ leven wel degelijk in een stroomversnelling kunnen
komen waarmee een kettingreactie ontketend wordt overdrijft hij deze
mogelijkheid niet. Het had nog doller gekund, maar de dosering is
prima.
Wat
betreft de herkenbaarheid van de thema’s en stijl valt op dat in
dit boek weer een oudere dame ten tonele verschijnt, een lieve dame
met een sterk karakter, net zoals hij in Herinneringen
zijn
oma beschrijft. Ook zijn schrijverschap komt voor in zowel De
familie Martin en
Herinneringen.
Verder zijn de speelse voetnootjes een soort signatuur van Foenkinos,
deze keer levert hij op deze manier commentaar zoals je op tv soms
ziet wanneer de acteur zich richt tot de kijker. Erg leuk om zo
deelgenoot te worden van het hoe en waarom van bepaalde keuzes. Als
intermezzo’s komen er het en der samenvattingen wat er tot nu toe
verzameld is aan ‘materiaal’.
Tot
slot levert Foenkinos nog wat kritiek op de maatschappij. Dat doet
hij onder meer door het leiderschap van Patricks manager op de korrel
te nemen. Het wordt bijna een slapstick, maar het uitvergroten geeft
aan hoe machtsverhoudingen kunnen ontsporen en mensen tot marionetten
gemaakt worden. De manager is een Zwitser, zou er tussen Frankrijk en
Zwitserland een rivaliteit bestaan? Het is een van de vragen die
opkomen bij dit onderhoudende boek. Vergeleken bij Charlotte
en Herinneringen
is
dit boek wat luchtiger van toon, misschien ligt het iets dichter bij
Delicatesse,
een prachtig boek (verfilmd) waarin de liefde een thema is, maar ook
hier heerst een heftige bedrijfscultuur waarin de machocultuur een
tegenstelling vormt met de menselijke maat. Wie graag wil weten hoe
het Madeleine vergaat, haar leven kreeg in haar jonge jaren een
traumatische wending, zal het boek zelf moeten lezen en dat is zeker
geen opgave. Het zou een prachtige kennismaking zijn met deze
veelzijdige auteur!
Titel:
De familie Martin
Auteur: David Foenkinos
Vertaling: Sanne van
der Meij
Pagina's: 220
Uitgeverij Borgerhoff &
Lamberigts
ISBN: 9789463934268
Verschenen: september 2021
Leuk dat je nog verder bent gegaan met dit boek! Ik heb te veel andere boeken op m'n stapel liggen nu eigenlijk. Foenkinos is inderdaad een veelzijdig auteur, ik vind het leuk dat hij zo'n diverse boeken schrijft!
BeantwoordenVerwijderen