Sprankelend en tragikomisch debuut
Mijn
moeder zegt is het debuut uit
2012 van de Deense Stine Pilgaard (1984), waarmee ze de Bodil en
Jørgen Munch-Christensen debutantenprijs won. Uitgeverij Oevers
bracht medio 2021 Meter per seconde
uit, haar meest recente en veelgeprezen werk dat in Denemarken in
2020 verscheen.
Marjon Nooij
Pilgaard
voert in Mijn moeder zegt een
naamloze ik-verteller op. In korte hoofdstukken maken we kennis met
een jonge vrouw die net een op de klippen gelopen lesbische relatie
achter de rug heeft. Haar verdriet zit diepgeworteld en maakt haar
lusteloos en inactief. Om tot de broodnodige rust te komen, en omdat
ze even geen woonruimte heeft, is ze met haar gebroken hart tijdelijk
ingetrokken in de pastorie bij haar vader en zijn vrouw. Hij is
dominee, idolaat van Pink Floyd en een gemoedelijk man. Zijn manier
om zijn dochter te steunen is van praktische aard en hij biedt haar
verschillende activiteiten aan om haar haar zinnen te laten
verzetten.
'Je kunt altijd van je vader op aan, zegt mijn vader. Ik lach naar hem. Ik probeer al rokend wat kaaschips te eten. Rook en chips schieten me in het verkeerde keelgat. Het is belangrijk om door te gaan, zegt mijn vader terwijl hij me op mijn rug slaat, om niet bij de pakken neer te zitten. Ik zeg dat ik dat morgen wel doe, maar mijn vader en zijn vrouw staan erop dat ik met ze mee naar een concert ga.'
Haar
opportunistische en hautaine moeder weet op een geraffineerde manier
de meeste dingen ongegeneerd naar haar hand te zetten. Voor haar is
het alleen maar van belang dat haar dochter naar haar vakantiehuisje
komt om haar zestigste verjaardag op te luisteren. Ze heeft de
neiging om dominant te zijn en het verdriet van haar dochter te
bagatelliseren. 'Mijn moeder zegt dat verlamde mensen best een goed
leven kunnen hebben en dat mongooltjes lief zijn.' Met name de dingen
die haar moeder zegt, komen niet al te invoelend over. Dit
resulteert in bijtende moeder-dochterdialogen en kluchtige scènes.
Ze
zoekt ook steun bij Mulle, haar vriendin en spindoctor. Die 'studeert
politicologie en brengt dingen graag onder in systemen en diagrammen'
en bestookt de ik-verteller met goedbedoelde raadgeving. Haar
huisarts echter probeert haar, door inzicht te geven in
lichaamsprocessen, duidelijk te maken hoe een individu omgaat met
stress, verliefdheid, verdriet en afscheid. Hij pakt het met zijn
vakjargon nogal zakelijk aan, maar echt oog voor haar emotionele
situatie lijkt hij niet te hebben.
'Mijn dokter zegt dat de bewuste overdracht van herinneringen van het kortetermijn- naar het langetermijngeheugen plaatsvindt in het gebied van de hersenen dat hippocampus wordt genoemd. Dat is Latijn voor zeepaardje, omdat dat deel van de hersenen de vorm van een zeepaardje heeft.'
Vanuit
dit idee wordt de tekst afgewisseld met hilarische gedachtestromen;
intermezzo's genaamd 'Monologen van een zeepaardje'. Daarbij
haakt ze steeds in op haar herinneringen. Vol kwetsbare zelfreflectie
doet ze haar gedachten uit de doeken. Ze staat zichzelf toe in de
contramine te gaan en is niet gespeend van zelfmedelijden. Door
gebruik te maken van vileine, sarcastische toetsen en gepeperd
taalgebruik geeft Pilgaard haar hoofdpersonage veel dynamiek.
De ik-figuur haalt veelvuldig citaten aan van onder andere dichter-bisschop Kingo, Emil Aaresstrup, een Deense arts en dichter uit de negentiende eeuw, en Henrik Nordbrandt, hedendaags Deense dichter, romanschrijver en essayist. De gemiddelde Nederlandse lezer zal ze niet (her)kennen, maar dat is ook absoluut geen must, daar de context gemakkelijk uit de tekst te halen is. Samen met de quotes die ze bijvoorbeeld uit tv-reclames citeert, begeeft ze zich in de communicatie met haar stoïcijnse huisarts regelmatig op glad ijs wanneer hij dit als dubbelzinnig opvat. Ze lijkt de consequenties van haar primaire uitlatingen pas te overzien wanneer het kwaad is geschied.
Ondanks
dat de anderen haar weer op de rit willen krijgen, kan ze niet altijd
rekenen op begrip. Er wordt langs elkaar heen gepraat doordat ze
voornamelijk met hun eigen dingen bezig zijn. Stuk voor stuk
geven ze haar welgemeende adviezen, maar benaderen haar
liefdesverdriet op verschillende manieren. Dat er iets hapert in de
onderlinge gesprekken is duidelijk; het levert de nodige
strubbelingen op. Over
haar eenzaamheid praten is niet iets wat haar gemakkelijk afgaat,
maar met name in haar zeepaardjesmonologen neemt ze geen blad voor de
mond. Langzaam maar zeker kruipt ze uit haar schulp, daalt haar
verdriet in en wordt ze gezeglijker. En wordt wat haar moeder zegt
minder belangrijk.
'Het is jullie schuld dat ik schreeuw en me achterwaarts door de wereld beweeg. Dat ik geluid produceer in alles wat ik doe, dat ik struikel en frontaal tegen mensen, dingen en fenomenen op bots. […] Dat ik een spiegelbeeld van mijn gedachten ben, dat ik binnenstebuiten ben geboren, dat mijn ingewanden over de grond slepen als ik loop en bloedige sporen achterlaten op wegen, in huizen en op meubels en bedden. Dat is jullie schuld.'
Mijn
moeder zegt is een tragikomisch
verhaal, geschreven in een sprankelende taal en is bovendien
bijzonder geestig. Het laat zien hoe communicatie kan verlopen –
zeker ook mislopen – en dat er onbegrip kan ontstaan wanneer niet
alle neuzen dezelfde kant op staan. Desondanks straalt de liefde die
de personages voor elkaar voelen van de pagina's af.
--
Titel:
Mijn moeder zegt
Auteur:
Stine Pilgaard
Pagina's:
192
ISBN:
9789493290174
Uitgeverij
Oevers
Verschenen:
november 2022
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat gerust een reactie achter.
Dat wordt zeer op prijs gesteld en we willen graag weten wat je ervan vindt.