woensdag 24 april 2019

A.H.J. Dautzenberg-Samaritaan

Een zoektocht naar zuivere motieven

De titel en de cover maakten me nieuwsgierig naar het onderwerp. In dit geval is het de mooie combinatie van de medische wereld en de motieven om mensen te helpen door bij leven een nier af te staan. Het is een roman, maar door de vorm – het boek bestaat volledig uit dialogen – is het net alsof je rechtstreeks getuige bent van het complexe proces dat voorafgaat aan de donatie. De reden van de naamloze verteller om te doneren is bijzonder. Hij zal zich daarvoor moeten verantwoorden bij zijn naasten, door de dialogen is het overtuigingsproces goed te volgen en laten de partijen zich goed kennen.

Het motto is een citaat uit ‘Avonturen in de alledaagse onwerkelijkheid’- Max Blecher

‘Ik werd al lang geplaagd door het verlangen een absurde daad te begaan op een mij volledig vreemde plek, en nu werd deze mij in de schoot geworpen, zonder inspanning, bijna vreugdevol.’

Dit boek ken ik niet, maar dit citaat maakt me nieuwsgierig en het sluit naadloos aan op ‘Samaritaan’.
De verteller denkt veel aan zelfmoord, de gedachte maakt hem vrolijk. In een gesprek met een vriend legt hij uit dat een zelfmoord perfect is wanneer je in de ogen van de nabestaanden een held bent! Het risico op overlijden bij het doneren van een nier is 1 op 2000, en wanneer je het niet overleeft heb je in elk geval iemand gered. Eigenlijk nog een tweede persoon, want in het protocol dat gehanteerd wordt zijn altijd vier mensen betrokken, de partner van de patiënt staat ook een nier af aan iemand op de wachtlijst. Hij /zij wil graag doneren maar de nier matcht niet met de partner. Zo worden er meerdere patiënten geholpen. Het zijn interessante weetjes over het traject, de verteller gaat helemaal door de ‘molen’, alles moet kloppen om uiteindelijk groen licht te krijgen voor de donatie. Zo komt de dure MRI scan pas als laatste, wanneer alle onderzoeken goed zijn. Daar is natuurlijk over nagedacht. Het medische traject is interessant, maar minstens zo boeiend zijn de reacties van vrienden en familie.

Met Sanne, de geliefde, komt het tot een knallende ruzie
‘Ik vind het gewoon fijn om te geven. Jij noemt dat egoïstisch, dat mag.
‘Je begrijpt heus wel wat ik bedoel. Het gaat toch niet alleen om jou?’
Daarom juist. Ik wil geven. Liefde, geld, maakt niet uit. Ik heb de afgelopen twee jaar veel gegeven en jou alleen maar zien nemen. Terwijl jij heel veel hebt om te geven, en dan niet alleen in materiële zin...
‘Ja, begin daar maar weer over. Flauw hoor. Ik leef gewoon zuinig en daar is niks mis mee.’
Begin dan niet over mijn levenswijze te zeuren. Je lijkt soms wel een wolvin van de hebzucht. Als ik iemand kan helpen, dan doe ik dat. Punt.’ (2011-19)

Maatschappelijke en politieke thema’s komen in de dialoogvorm duidelijk naar voren. Meteen in het eerste hoofdstuk wordt ‘De Grote Donorshow’ van BNN (eenmalig tv programma 2007 tvl) aangehaald als reden die de verteller opvoert voor de wens tot donatie. Een pittige discussie tussen de donorcoördinator en de verteller maakt de ironie zichtbaar van de gekozen naam van niertransplantatieprogramma ‘Samaritaan’.
De verteller vindt het vreemd dat er gekozen is voor een vergelijking uit het nieuwe testament , terwijl de christelijke partijen fatsoenlijke wetgeving over donatie tegenhouden. (het boek is geschreven in 2011, nu is er wel wetgeving, maar ik weet de precieze verdeling van stemmen niet tvl)

Er zijn zaken die de donor moet weten. Behalve het medische traject spelen er meer zaken. Wanneer je een tijd uit de running bent kan dat financiële consequenties hebben. Voor de verteller lijkt dat geen punt te zijn, hij ziet wel… maar toch krijgt hij te maken met bureaucratie. Hij moet zich verdedigen en lijkt tegen een muur van onbegrip op te lopen, die discussies zijn best pittig en laten zien hoe er tegen eigen keuzes aangekeken wordt zodra er betaald moet worden.
Zich verantwoorden verdedigen tegenover zichzelf en anderen is een proces dat aan verandering onderhevig is.

‘Ik bedoel... Het is niet zo moeilijk om je geest te beïnvloeden. Te manipuleren, desnoods... Ik had mij voorgenomen om een nier af te staan. De weerstand in mijn omgeving was groot. Toch heb ik doorgezet. Aan die operatie heb ik een psychologische component toegevoegd. Lichaam en geest zijn één, nietwaar... Dus. Een deel van mijn lichaam is weg, een deel van mijn geest is weg. Foetsie doodsverlangen.’ (2011-147)

Door de onderscheidende dialoogvorm en de vele details over het proces kan ik het boek zeker waarderen. De denkwijze en afwegingen geven de nodige verdieping en zetten aan tot nadenken. De discussies over egoïsme versus altruïsme zetten relaties op scherp. Niet alleen bij familie of vrienden, maar ook in het ziekenhuis vinden interessante ontmoetingen plaats tussen de patiënten.
De schrijver gebruikt een aantal citaten uit De goddelijke komedie van Dante. De eerste drie komen uit De Louteringsberg, de laatste uit het Paradijs. Een prachtige keuze om deze citaten te gebruiken, lees zelf waarom en wat er allemaal gebeurt in het ziekenhuis wanneer patiënten met elkaar in contact komen. O ja, het verhaal is verdeeld in 33 hoofdstukken, dat lijkt me niet toevallig in combinatie met De goddelijke komedie.* Ondanks de beladen inhoud leest het boek als een pageturner!

*Om het werk te structureren deed Dante beroep op de christelijke getallensymboliek, die in de middeleeuwen vaak uiting gaf aan de overtuiging dat God de kosmos in perfecte verhoudingen en structuren had gemaakt. Dante deed hierbij beroep op de getallen drie en tien, hun veelvouden en machten. Het getal drie stond symbool voor de Drievuldigheid en tien voor de volmaaktheid.

De Komedie is een epos in drie delen, getiteld Inferno (Hel), Purgatorio (Louteringsberg of Vagevuur) en Paradiso (Paradijs). Elk deel bevat 33 canti ("zangen"), van elk ongeveer 100 terzinen (drieregelige strofen). Daarnaast is er een inleidend canto bij Inferno, waarmee het totale aantal op 100 komt. De 33 canti per deel zijn een verwijzing naar de leeftijd waarop Christus stierf. Elk canto bestaat uit ongeveer 1000 woorden wat het totaal op ongeveer 100.000 woorden brengt (bron)

A.H.J. Dautzenberg (Heerlen, 1967) debuteerde in 2010 met de verhalenbundel 'Vogels met zwarte poten kun je niet vreten'. Sindsdien is hij niet meer weg te denken uit de Nederlandse letteren. Dautzenberg schrijft romans, verhalen, essays, gedichten en toneel. Zijn werk werd genomineerd voor verschillende literaire prijzen, waaronder de AKO Literatuurprijs en de J.M.A. Biesheuvelprijs. Hij werd door 'NRC Handelsblad' uitgeroepen tot een van de belangrijke nieuwkomers van de afgelopen jaren. Zijn bloemlezing 'Vuur!' over engagement in de literatuur is een verzameling hemelbestormende schrijvers en bezielde boeken. Hij won voor de armoedeglossy 'Quiet 500' in 2016 de Impact Award. In 2018 verscheen ter ere van zijn vijftigste verjaardag de bundel 'Vijftig verhalen', een verzameling van zijn beste verhalen aangevuld met niet eerder gepubliceerd werk.(bron bio en afbeelding)

Titel: Samaritaan
Auteur: A.H.J. Dautzenberg
Uitgever: Atlas Contact