maandag 29 oktober 2018

Jane Gardam-Laatste vrienden

Uitgeverij Cossee

Zo zit het dus met Sir Terence Veneering!

De schrijfster trekt alle registers open om deel drie van de Old Filth trilogie verrassend af te sluiten. Dit deel speelt zich niet af in het exotische Brits Indië, maar is grotendeels gewijd aan de coming of age van de jonge Terrence Veneering in Engeland. Het begin is meteen raak. Filth en Veneering zijn dood, zij worden vergeleken met de titanen, dat zegt wel iets over beide heren. Zij hadden niet alleen beroepshalve met elkaar te maken. Beiden waren vermaard om hun kennis van het Engelse en internationale bouwrecht en experts op het gebied van milieu-ethiek, maar ook privé kruisten hun wegen. In deel één en twee maakte de lezer kennis met beide heren en ook met Betty, de echtgenote van Filth.

Om niet teveel van de betovering weg te geven moet het in de bespreking vooral gaan om de manier waarop Jane Gardam de spanning er weet in te houden door het verhaal niet chronologisch te vertellen en haar informatie gedoseerd en vooral subtiel prijs te geven. Want dat doet ze. De auteur weet te boeien door afwisselend te vertellen over het leven in het dorpje Donhead St Ague en over flashbacks die de lezer de schellen van ogen doen vallen door hun onthullende karakter. Geweldig zijn de beschrijvingen van de situaties, ze doen een beetje denken aan miss Marple en zijn zowel droog, humoristisch als ironisch.
Bij de voorkant van de trein stond de dorpsoudste: de oude weduwe Dulcie, met haar dochter Susan en haar twaalfjarige kleinzoon Herman, een Amerikaans kind, ernstig en erg vrij in het uiten van zijn mening. Dulcie was half zo lang als hij, een tenger vrouwtje in een grijze moleskin jas, met een hoed die van de veren van de dorpsroeken gemaakt had kunnen zijn. Ze had de hoed veertig jaar eerder in Bond Street gekocht ter gelegenheid van de verjaardag van de koningin in Dar es Salaam, waar Dulcies echtgenoot een ontspannen, tevreden rechter was geweest, zelfs bij ophangingen.’ (pag.14)

De titel Oude vrienden doet zijn naam eer aan. Het zijn vooral de ouderen die elkaar opzoeken en spreken over het verleden, waarbij er onhebbelijkheden opgerakeld worden en er ook regelmatig gemopperd wordt over wederzijdse zwakke eigenschappen. De twee overleden titanen vormen het kader waarbinnen de nog levenden hun leven voortzetten met alle bijbehorende ongemakken en de doden hun echo laten horen door wat er allemaal over hen verteld wordt. Soms zijn dat waarheden, veel vaker nog zijn het speculaties. Dit mystieke sfeertje past perfect bij hun verleden, toen ze als expats woonden en werkten in het Verre Oosten.

Een van de geweldig uitgewerkte karakters is Fiscal-Smith. Fiscal is later toegevoegd aan zijn nogal gewone naam Smith, maar een bijnaam was heel gewoon en een dubbele naam klinkt natuurlijk veel voornamer. Deze Fiscal-Smith staat bekend om zijn gierigheid en als het even kan laat hij zich uitnodigen of hij nodigt zichzelf uit. Wanneer hij voor de begrafenis van Filth een logeerplek zoekt klopt hij bij de Dulcie - weduwe van Pastry Willie, ook expat - aan met... een royale hoeveelheid logeerspullen.
Allebei op leeftijd, de één moeder van Susan, de ander alleen op de wereld en hunkerend naar gezelschap, zoeken ze elkaar op.

Natuurlijk mag het verleden van Veneering, de naam is ontleend aan een personage uit één van Dickens romans, niet onvermeld blijven. Deze excentrieke man had een bijzondere jeugd. Als zoon van een Engelse moeder en een Russische vader - geniet van de fantastische geschiedenis van hun kennismaking! - groeit de intelligente jongen op in een ongewone gezinssituatie. Moeder moet noodgedwongen de kar trekken, letterlijk en figuurlijk.

Florrie reed de kar achterom. Ze bracht het paard naar zijn stal, voerde het en wreef het droog, en als er niemand was om haar te helpen sleepte ze zelf de kar de schuur in. Er was een gemeenschappelijk badhuis voor Muriel Street en ze betaalde een penny om dat op kolendagen voor zichzelf te hebben. Ze goot een blik met warm water uit de stenen tobbe over zich heen. Ze waste haar haren, voeten en handen en daarna haar lijf met een blok doorschijnend groene Fairy-zeep. Daarna droogde ze zich af met een bruine handdoek, ruw als heide.’ (pag. 74)

Veneering wordt op de een of andere manier elke keer gered door een weldoener of door zijn eigen verstand. De jongen met de briljante geest weet zich op te werken. Wat het verband is tussen hem en Betty was deels al duidelijk geworden in vooral deel twee, maar nu wordt de hele sluier opgelicht, waardoor duidelijk wordt dat het verleden een grote rol gespeeld heeft en dat niets zomaar ontstaan is.
De titanenstrijd tussen Veneering en Old Filth lijkt afgelopen door de dood van beiden, maar zij zullen voortleven in herinnering. Het toeval waarmee de twee op hoge leeftijd buren werden leidde tenslotte tot een voorzichtige verzoening.

Zestig jaar later daalde er in de winterse zitkamer, waar het haardvuur loeide, de whisky elk moment tevoorschijn kon worden gehaald en hij zojuist – haha! – Veneerings dame had gepakt, een zoete vrede over Edward Feathers neer, en voor het eerst sinds hij de ontrouw van zijn vrouw met die goed uitziende parvenu, die proleet had ontdekt merkte hij dat zijn jaloezie was verdwenen en dat hij nu met trots en genoegen op zijn leven – en zijn geliefde vrouw – kon terugkijken. Of misschien ook niet. Misschien moet je de liefde altijd gescheiden houden van de tijd.’ (pag. 271)

Lees deze trilogie! Hij is onderhoudend, exotisch, prachtig beschreven met een spanningsboog die precies goed is en...de onderwerpen zijn van deze tijd. Wat te denken van echte liefde, passie die niet altijd samenvalt met de gekozen echtgenoot, hoe dacht men over homoseksualiteit en hoe ging men om met klassenverschillen?

Geniet van Old Filth ((Failed in London Try Hong Kong), geschreven door een auteur die pas op latere leestijd begon met schrijven toen haar kinderen naar school gingen.
Toevallig stond er onlangs een artikel in het NRC* waarin vier schrijfsters geroemd worden om hun auteurschap. Na een periode in vergetelheid te zijn geraakt worden ze nu herontdekt en gewaardeerd, Jane Gardam is één van hen.

Jane Gardam (Yorkshire, 1928) is de enige schrijver die twee keer met de Whitbread/Costa Award bekroond is. Met haar trilogie rond het echtpaar Edward en Betty stond ze al meer dan een jaar op de bestsellerlijst in Duitsland. Een onberispelijke man werd in maart 2017 bij DWDD Boek van de maand en stond wekenlang in de bestseller top 60. Het tweede en derde deel van haar trilogie, Een trouwe vrouw en Laatste vrienden, kwamen respectievelijk in september 2017 en januari 2018 uit. Ook is ze de auteur van het Cossee Broekzakbibliotheek-boekje De geheime brieven. Haar oeuvre omvat meer dan dertig boeken, romans, verhalen en kinderboeken. Ze is Fellow van de Royal Society of Literature en woont in East Kent.(http://www.uitgeverijcossee.nl/auteur/Jane-Gardam-A208.php)

Titel: Laatste vrienden
Titel oorspronkelijk: Last Friends
Auteur: Jane Gardam
Vertaling: Gerda Baardman
Uitgever: Uitgeverij Cossee
ISBN: 9789059367319
Genre: Literaire roman
Verschenen: deze editie 2018 , oorspronkelijk 2013

1. Hoi Tea, een mooi stuk over een prachtig boek. Ik heb het eerste deel "Old filth" ook in het Engels gelezen, en ik moet zeggen dat ik dat boek in het Engels nog mooier vind dan in het Nederlands. Het gebruik van het Engels door Jane Gardam is geweldig. Groetjes, Erik